Skip to main content

PAKAIAN TRADISI ORANG CINA


                                                           SAMFOO



Samfoo membawa maksud 'baju dan seluar' dalam dialek Kantonis. Ia merupakan pakaian harian wanita keturunan Cina selain dari 'cheong sam'. Ia digemari oleh wanita-wanita separuh umur dan yang bekerja di ladang, lombong atau di rumah. Samfoo diperbuat daripada kain nipis yang tidak bercorak atau berbunga halus. 

Samfoo turut dipakai oleh lelaki berketurunan Cina tetapi mempunyai sedikit perbezaan dengan samfoo yang dipakai oleh wanita Cina. Pakaian ini terdiri daripada baju yang longgar dan terbelah di depan dan berkolar tinggi serta dipakai bersama seluar longgar seperti seluar baju Melayu. Pakaian ini biasanya diperbuat daripada kain lembut seperti kain sutera. Pakaian tradisional ini jarang sekali dipakai oleh lelaki berketurunan Cina di Malaysia.



HANFU

Hanfu, demikian sebutan untuk busana adat tradisional China, semasa beberapa Dinasti, iaitu Dinasti Tang (618-907), Song (960-1279), dan Ming (1368-1644) - Tiga jangka masa yang dianggap penting semasa Kaisar Han memerintah China selama beberapa kelompok minoritas dan budaya mereka berkembang. Han Cina pakaian, atau Hanfu (“Busana dari orang Han”) merujuk kepada pra- abad ke-17 pakaian tradisional dari China Han, yang dominan dari kelompok etnik China.
Banyak kostum tradisional dari negara- negara Asia, seperti Scorpio di Jepun, bersama dengan manusia tradisional Korea Hanbok dan Vietnam Ao Dai, berasal dari Hanfu dan memiliki gaya yang sama seperti Hanfu. Berbeza dengan Cina, Jepun dan Korea pakaian tradisional telah diawetkan selama berabad- abad, dan dekat dengan ciri khas pakaian pra-Manchu iaitu pakaian Hanfu.
Hanfu telah membentuk gaya kostum tradisional dari banyak negara- negara Asia. Beberapa negara seperti Vietnam, yang baik atau pengikut negara atau di bawah penjajahan China sebelum 1884, pakaian tradisionalnya sama dengan Hanfu. Negara-negara Asia lainnya ‘kostum tradisionalnya, seperti Kimono Jepun dan Hanbok Korea, memiliki beberapa perbezaan daripada Hanfu.
Dibandingkan dengan Jepun Kimono, pakaian tradisional Korea jauh lebih mirip dengan Hanfu. semua kostum tradisional dari negara- negara Asia dipengaruhi oleh Hanfu, Kimono Jepun yang paling berbeza dari yang asli. Namun, semua masyarakat tradisional yang disebutkan di atas mewarisi keunikan Gaya Hanfu Youren dan lengan lebar.

CHEONGSAM


 Pakaian cheongsam atau ‘baju panjang’ yang selesa dan anggun juga sering dilihat hingga ke hari ini. Lazimnya, cheongsam mempunyai leher yang tinggi, butang di bahagian bahu, bentuk yang sendat di pinggang dan belahan di kiri dan kanan kain. Pakaian ini selalunya diperbuat daripada kain sutera, satin dan lain- lain jenis kain lembut.
          Cheongsam atau disebut juga Qipao merupakan pakaian wanita dengan corak bangsa Tiong hwa dan menikmati kesuksesan dalam dunia busana internasional. Nama “Cheongsam” bererti “pakaian panjang”, diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggris dari dialek Propinsi Guangdong (Canton) di Tiongkok. Cheongsam merupakan gaun khas masyarakat Cina yang melekat di tubuh sehingga menonjolkan bentuk tubuh si pemakainya. Cheongsam tradisional banyak menggunakan bahan satin atau sutera yang bermotif khas. Beberapa motif yang umum dipakai untuk cheongsam adalah bunga, burung, naga, dan sebagainya.

Disediakan oleh: 

NAMA : UMMU HAANIYAH ZAHRAH BT MUHAMED ROIHAN
KELAS : 5 ALAMANDA
TAJUK : PAKAIAN TRADISI ORANG CINA

Comments

Popular posts from this blog

TARIAN SINGA

Apa itu tarian singa? Tarian singa ( bahasa cina : pinyin ; wǔshī ) ialah sebahagian daripada tarian tradisional dalam adat warisan masyarakat Cina, yang mana penari akan meniru pergerakan singa dengan menggunakan kostum singa. Kostum singa itu dimainkan oleh dua orang penari iaitu seorang memainkan di bahagian hadapan dan menggerakkan kepala kostum, manakala pasangan penari akan memainkan bahagian belakang kostum singa tersebut. Kedua-dua penari itu akan bergerak seakan-akan singa di atas pentas yang disediakan. Tarian singa ini akan diiringi oleh gong, dram dan dentuman mercun yang dikatakan akan membawa tuah. Sejarah Tarian Singa. Sejarah singa dianggap sebagai pelindung dalam kebanyakan adat orang Asia, terutamanya bagi mereka yang berketurunan orang Cina. Tarian singa menjadi adat di negara China, Jepun, Korea, Thailand, Malaysia dan Vietnam. Setiap negara tersebut mempunyai corak dan bentuk tarian yang berlainan. Namun, tarian ini lebih terkenal sebagai warisan orang

SEJARAH YEE SANG

Yusheng ,  yee sang  atau  yuu sahng  ( Cina Ringkas :  鱼生 ;  pinyin : yúshēng) ialah sejenis salad ikan mentah gaya Chaozhou. Yee sang biasanya terdiri daripada potongan daging ikan mentah (khususnya  salmon ), yang bercampur dengan cebisan sayur-sayuran dan beraneka sos dan perasa, dan ramuan-ramuan lain. secara harifah, "yusheng" diterjemah menjadi "ikan mentah", namun boleh dianggap melambangkan kemewahan, kemakmuran dan kesuburan. Dewi Cina  Nǚwō Hidangan ini direka di kawasan pantai selatan Cina seperti  Chaozhou  dan Shantou  kira-kira 1,500 tahun dahulu, ketika Dinasti Song .   Menurut lagenda, seorang dewi Cina yang dikenali sebagai  Nǚwō  ( 女娲 ) mencipta manusia daripada tanah dan lumpur pada hari ketujuh bulan pertama  tahun baru . Sejak itu, hari ini dikenali sebagai "Hari Lahir Manusia". Adalah dipercayai bahawa kaum nelayan dan pelaut China Selatan zaman silam amat menghormati mitos ini.  Pada masa kini, yusheng dihidangkan dalam ja